Alla vill inte ha en Tesla. Men solceller har ännu mest en fantasistatus som en tilläggslösning för att minska bilens koldioxidutsläpp och öka dess effektivitet. Genom att utnyttja solens energi, skulle bilägare få en extra källa till elektricitet för att ladda bilens batteri. Här utforskar vi hur solceller på bilar fungerat hittills, deras prestanda, (samt hur långt man kan köra på solcellerna. News flash: egentligen blir det inget brumbrum alls på enbart dessa.) I dagsläget.
Placering av solceller på bilar
Bilens tak är den största ytan som är lämplig för att fånga solens strålar utan att påverka bilens aerodynamik eller stil. Det kan även finnas mindre solcellspaneler integrerade i andra delar av bilen, till exempel på huven eller bakluckan, men taket är den vanligaste placeringen.
Prestanda och (o-)vanlighet
I praktiken kan solcellerna på taket inte ge tillräckligt med energi för att helt driva bilen under normala körförhållanden, åtminstone inte med dagens teknik. Solcellernas huvudsakliga syfte blir istället att hjälpa till att hålla batteriet laddat under parkeringsperioder och driva mindre funktioner.
Kan en bil köras enbart på solceller på taket?
Nope. Även om det är teoretiskt möjligt att driva en bil enbart med solceller, är det i praktiken inte realistiskt att enbart förlita sig på solceller på taket, då ytan för solceller är för liten. Solcellernas kapacitet för att driva ett helt fordon, särskilt med tanke på den energi som krävs för att köra en bil på vägarna, är en utmaning att lösa. Sålunda blir panelerna i bästa fall ett komplement till batteriladdning.
Exempel på bilar med solceller
Flera biltillverkare har experimenterat med eller implementerat solcellsteknologi i sina modeller. Med genomslaget lågt och prislappen hög, har det resulterat i att produktionen redan i den lilla skalan stannar av och man skrotar projektet, eller bolaget / tillverkaren i värsta fall tvingas göra en rekonstruktion. Här är några exempel på bilar du nog inte hittar längre, som har / har haft solceller integrerade i taket eller som tillval:
- Toyota Prius: Toyota Prius Plug-in Hybrid har solpaneler installerade på taket som ger ett litet tillskott av energi för att ladda bilens batteri när den står parkerad i solen. Detta testade tillverkaren 2008 och syftet var främst att driva stereo och AC. (Ännu kanske mest early adopters, där man vill ha en boost och möjligen tycker de är en galant attiralj.)
- Lightyear 0: Denna elbil är utrustad med solcellspaneler på taket och kan driva bilen för ett visst antal kilometer om väderförhållandena är optimala. Det är en av de första bilarna levererade till marknaden som använder solceller som en primär energikälla för att komplettera batteriet. 2,7 miljoner fick man hosta upp för detta åk.
- Sono Motors Sion: Sion är en annan elbil som är designad för att ha solceller på taket, sidorna och huven. Denna bil använder solceller som en källa till extra energi för att hjälpa till att driva bilen och hålla batteriet laddat. Projektet lades ner då ekonomin ej gick ihop.
Slutsats: Vi kan få vänta och önska att biltillverkare ska inkludera solcellsteknik i sina modeller, vilket kan bli en viktig del av framtidens bilindustri. Om det fungerar. När? Det törs vi icke svara på.